Стаття Надзвичайного та Повноважного Посла України у Малайзії І.В.Гуменного – «20 років українсько-малайзійських відносин – чи стала Південно-Східна Азія ближчою до України?»
Малайзія була однією з перших країн, що визнали незалежність України. 3 березня 2012 року обидві країни відзначатимуть 20-річчя встановлення двосторонніх відносин. Протягом двох декад країни насолоджувались теплими та дружніми стосунками, які практично не були затьмарені будь-якими проблемними питаннями.
Разом з тим підводячи підсумки 20-ти річного періоду розвитку відносин між Україною та Малайзією можна зробити висновок - ступень зближення двох країн як в політичній, так і в торгово-економічній, науково-технічній або гуманітарній сферах ще не може задовольнити. Для більш повної реалізації потенціальних можливостей взаємовигідної українсько-малайзійської співпраці має бути виконаний комплекс масштабних заходів.
Мабуть зараз ні в кого не викликає сумніву, що регулярний політичний діалог є необхідною запорукою ефективних зв’язків у торгівельно-економічній та інших сферах співробітництва. Нажаль, двосторонні контакти між лідерами та високими посадовими особами України та Малайзії протягом 20 років мали, переважно, епізодичний характер.
В цьому зв’язку, необхідно відзначити, що протягом першої декади незалежності України відносини не тільки з Малайзією, але й з рештою країн Південно-Східної Азії здійснювалися доволі безсистемно та перебували на периферії зовнішньої політики нашої держави. Протягом тривалого часу, головним рушієм двосторонніх відносин між Україною та країнами АСЕАН були інтереси приватних компаній, а роль держави у розбудові зазначеного вектору зовнішньої політики України обмежувалась загальною підтримкою розвитку торгівлі.
Збільшення економічної ваги АСЕАН протягом останнього десятиріччя та посилення політичного впливу регіону Південно-Східної Азії стали чинником перегляду Україною своїх підходів до розбудови двосторонніх відносин як з країнами Південно-Східної Азії, так і з азійськими країнами загалом.
Відкриття Посольства України в Малайзії у 2002 році, а згодом у 2004 році Посольства Малайзії в Україні значно сприяли пожвавленню двостороннього співробітництва.
Доказом позитивних змін у двосторонніх відносинах став офіційний візит в Україну Прем’єр-міністра Малайзії Махатхіра Мохамада (13-16 липня 2003 року). При цьому слід відзначити, що Махатхіра Мохамада у регіоні порівнюють з турецьким Ататюрком. За 20 років перебування при владі він буквально перетворив відсталу, сільськогосподарську Малайзію на «азійського тигра» - одну з найбільш динамічних економік регіону. Навіть після відставки М.Мохамад залишається одним з найбільш впливових політичних гравців як Малайзії, так і всього регіону.
Під час візиту, Махатхіра Мухамада супроводжувала велика урядова делегація, до складу якої, серед інших, також входив Міністр оборони Наджиб Тун Разак – чинний Прем’єр-міністр Малайзії.
Під час перебування в нашій державі, відбулися переговори Махатхіра Мохамада з Президентом України Л.Д.Кучмою та з Головою Верховної Ради України В.М.Литвиним. Малайзійська делегація відвідала Одесу, Харків та Автономну Республіку Крим, де провела зустрічі з керівниками цих регіонів.
Після проведення зазначеного візиту, єдиним контактом на вищому рівні стала зустріч Президента України В.А.Ющенка та колишнього Прем’єр-міністра Малайзії Абдули Ахмада Бадаві у рамках Всесвітнього економічного форуму в м.Давос.
Доцільність пожвавлення двостороннього політичного діалогу розуміється як Україною, так і Малайзією. В цьому зв’язку 5 грудня 2011 року у рамках Міжнародної конференції з питань Афганістану відбулась зустріч Міністра закордонних справ України К.І.Грищенка та Міністра закордонних справ Малайзії Аніфа Амана, під час якої була досягнута домовленість обмінятись візитами.
Переведенню політичного діалогу з Малайзією та іншими країнами АСЕАН на більш системну основу сприяло б приєднання України до Форуму Азія – Європа (АСЕМ). Останнім часом, з урахуванням вступу до АСЕМ Австралії та Росії, для нашої країни в цьому зв’язку відкриваються нові можливості. Було б важливим що б в найближчій перспективі в структурі багатостороннього діалогу між країнами АСЕАН та ЄС, яким є АСЕМ, для України було знайдено своє місце.
Протягом останніх 20-ти років, найбільшого прогресу українсько-малайзійські відносини досягли у торгівельно-економічній сфері. Зокрема, обсяги двосторонньої торгівлі між двома країнами за 20 років збільшились в 9 разів. Сьогодні Україна є другою країною після Росії за обсягом двосторонньої торгівлі з Малайзією серед країн Східної Європи та СНД.
За січень-листопад 2011 року за даними Державної митної служби України загальний обсяг товарообігу між Україною та Малайзією становив 372,3 млн. дол. США (збільшився на 139% по відношенню до відповідного періоду 2010 року), в тому числі загальний експорт склав 137,9 млн. дол. США, загальний імпорт – 234,4 млн. дол. США. Негативне сальдо для України становило 96,5 млн. дол. США.
Разом з тим спектр торгівельних операцій між обома країнами продовжує залишатись досить вузьким. Україна є другою після Нідерландів країною у Європі за обсягами імпорту пальмової олії з Малайзії, який перевищує 60% всього малайзійського імпорту до нашої держави. У свою чергу 52% всього обсягу експорту з України до Малайзії складають хімікати та хімічна продукція, а 40 % - продукція металургійних підприємств.
Низький рівень диверсифікації зовнішньої торгівлі є негативним фактором, що уповільнює розвиток українсько-малайзійського торгівельно-економічного співробітництва. Тому було б важливо досягти розширення кола учасників торгівельно-економічних відносин між Україною та Малайзією та номенклатури товарних груп у зовнішній торгівлі щоб закласти необхідні підвалини для більш глибоких економічних зв’язків між обома країнами, які побудовані на взаємному інвестиційному співробітництві та кооперації.
Диверсифікації двосторонніх господарських зв’язків безумовно сприяло б розширення співробітництва в науково-технічній галузі. Із запуском першого малайзійського космонавта у 2007 році Малайзії вступила до "космічного клубу". У цьому зв'язку варто відмітити, що активна співпраця у галузі космосу почалося між Україною та Малайзією на 7 років раніше цієї події. У вересні 2000 р. перший малайзійський супутник „Тіунгсат-1” було запущено на орбіту за допомогою українського ракетоносія „Дніпро-1”, а у червні 2009 р. інший малайзійський супутник «Меасат-1р» було виведено на орбіту за допомогою українського ракетоносія «Зенит-3слБ». Крім того, як визначила перша презентація ДП «Антонов» у відповідних органах Малайзії, яка відбулась у липні 2011 року, в цій країні існують певні інтереси та можливості для розвитку співробітництва у авіаційній галузі.
Враховуючи значний науковий та високотехнологічний потенціал України, а також амбіційні плани Малайзії щодо розвитку національної авіаційної та космічної галузей, досягнення прогресу у співробітництві в цій висококонкурентній сфері багато у чому буде залежати від активності українських профільних організацій на малайзійському ринку.
Між Україною та Малайзією офіційне інвестиційне співробітництво на цей час відсутнє (хоча багато кому відомо, що в Одеській області успішно діє спільне українсько-сінгапурське підприємство по переробці пальмової олії, створення та завантаження якого значною мірою залежить від малайзійського капіталу та поставок малайзійської сировини). Незважаючи на це, Малайзія залишається перспективною країною у цій сфері, оскільки є одною з найбільших інвесторів серед країн Південно-Східної Азії, здійснюючи капіталовкладення у країни Азіатсько-Тихоокеанського регіону, Центральної Азії, Африки та Європи, як у вигляді прямих, так і портфельних інвестицій. Україна, зокрема, може стати реципієнтом малайзійських інвестицій у сфері розробки покладів на глибоководних ділянках українського шельфу Чорного моря та енергетичного сектору. Вивчаються також можливості щодо започаткування в Україні спільного українсько-малайзійського екологічного підприємства з виробництва енергетичних брикетів з відходів лісогосподарської промисловості. Водночас, українські підприємства мають потенціальні можливості для здійснення інвестицій у галузі енергетичного машинобудування та авіабудування в Малайзії.
При цьому, українські суб’єкти господарювання мають добре усвідомлювати, що економічний потенціал та ринок Малайзії знаходяться у сфері інтересів багатьох держав. Зокрема, сферами двостороннього співробітництва, які представляють інтерес для України є енергетика, хімія, металургія, військово-технічне співробітництво, авіаційна та суднобудівна галузі, а також сільське господарство. Проте, реальну конкуренцію у співробітництві України з Малайзією на зазначених напрямках створюють РФ, США, країни ЄС, Австралія, Японія та КНР.
Отже, без здійснення активної маркетингової діяльності, принаймні, проведення кваліфікованих презентацій товарів та послуг у Малайзії, обійти традиційну зорієнтованість цієї країни на ринки розвинених країн та досягнути комерційний успіх у сучасних умовах ведення бізнесу є неможливим.
В свою чергу питання розвитку торгівельно-економічного співробітництва з Малайзією, надання допомоги українським підприємствам бажаючим вийти на малайзійський ринок та внесення змістовних рекомендацій щодо налагодження співробітництва з малайзійськими партнерами є пріоритетними в роботі Посольства України в Малайзії. Зокрема, між Посольством та основними підприємствами енергетичної, суднобудівної, авіабудівної галузей та ВПК встановлені прямі робочі контакти з метою виконання спільних заходів для просування української продукції на ринок Малайзії.
Крім цього, Посольством вживається комплекс заходів з метою створення Українсько-малайзійської ділової ради, яка б стимулювала розвиток торгівельно-економічних двосторонніх відносин та надавала б можливість для обміну інформацією між зацікавленими суб‘єктами господарювання обох країн. Продовжується послідовна робота із налагодження українсько-малайзійського міжрегіонального співробітництва та просування інвестиційних проектів регіонів України, організація комплексних «road-show» та бізнес-форумів.
Позитивним здобутком українсько-малайзійських двосторонніх відносин є те, що за останні 20 років у Малайзії сформувалась думка, що Україна є місцем де можна одержати високоякісну вищу освіту. На сьогодні в українських вузах було підготовлено понад 2000 висококваліфікованих фахівців з Малайзії.
В Малайзії є добре відомим, що, на відміну від переважної більшості вузів країн Східної та Центральної Європи, в Україні можна отримати вищу освіту англійською мовою за дуже розумною ціною, а підготовлені в Україні фахівці традиційно високо цінується за кордоном. Сьогодні, з метою надання нового імпульсу розвитку відносин між Україною та Малайзією у сфері освіти, Посольством було ініційовано встановлення безпосередніх контактів між провідними вузами, зокрема, між найстарішими навчальними закладами двох країн - Університетом Малайя та Київським національним університетом ім. Т.Г.Шевченка та Київським політехнічним університетом, а також встановлено схеми співробітництва між малайзійським «Lincoln Collage» та Львівським, Тернопільським та Івано-Франківським медичними університетами.
З кожним роком все більшу роль у посиленні загальнолюдських контактів відіграє туризм, який є перспективним сегментом українсько-малайзійських двосторонніх відносин. Малайзію щорічно відвідує понад 3000 українських туристів. Між тим, Україні, як привабливій туристичній європейській країні, є також що запропонувати малайзійським туристам - гірськолижні курорти, Чорноморське узбережжя, зелений туризм та унікальні санаторії вже друге десятиліття привертають увагу місцевих туристів.
Для подальшого сприяння розвитку туризму в Україні, наприкінці 2011 року було значно спрощено візовий режим для громадян Малайзії. Крім того, за ініціативою Посольства, українська сторона розпочала переговорний процес про взаємне часткове скасування віз для громадян України та Малайзії. Можна розраховувати, що зазначена Угода буде підписана вже у 2012 році та значно сприятиме подальшому налагодженню бізнесових та міжлюдських контактів між двома країнами.
В цьому зв’язку, було б важливим, що б Міносвіти України та Державне агентство України з туризму та курортів більш уважно відносились до пропозицій Посольства, які направляються до зазначених установ з метою розвитку українсько-малайзійського співробітництва у гуманітарній сфері.
Отже, відповідаючи на запитання – «Чи стала Південно-Східна Азія ближчою до України в призмі 20-ти років українсько-малайзійських відносин» можна впевнено стверджувати, що так. Разом з тим, на порядку денному розвитку двосторонніх українсько-малайзійських відносин залишається невиконаною чимала низка завдань, серед яких одним з самих складних є подолання пасивності українських компаній у питаннях просування своєї продукції на ринок Малайзії та одержання у цьому зв’язку належної державної підтримки.