Після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну 24.02.2022 двостороння торгівля між Україною та Малайзією суттєво зменшилась, у 2023 році обсяг торгівлі між країнами повернувся на довоєнний період.
За даними Державної служби статистики України, у період з січня по листопад 2024 року товарообіг між Україною та Малайзією становив 383,6 млн дол. США, при цьому експорт склав 103,82 млн дол. США, імпорт становив 279,78 млн дол. США та збільшився на 48,2%. Негативне для України сальдо склало 175,962 млн дол. США.
Основними групами товаріву структурі експорту до Малайзії були: товари групи 15 жири та олії тваринного або рослинного походження – 45 % (47,23 млн дол. США); товари групи 10 та 11 зернові культури – 41% (42,11 млн дол. США); овочі – 8% (86,68 млн дол. США).
Окрім того, у 2023-2024 році відзначається істотне збільшення експорту українського шоколаду та інших кондитерських виробів до Малайзії: у 2023 році експорт шоколаду до Малайзії становив 30 тис.дол. США, за період січень-грудень 2024 р. експорт шоколаду склав 107 тис.дол. США., кондитерських виробів – 323 тис.дол. США.
У структурі імпорту з Малайзії домінували: товари групи 85 «Електричнi машини, обладнання та їх частини» - 36% (101,53 млн. дол.США); товари групи 15 жири та олії тваринного або рослинного походження – 23% (63,4 млн. дол.США, в т.ч. пальмова олія – 17%, 46,97 млн. дол.США); товари групи 18 «Какао та продукти з нього» – 8% (22,8 млн. дол. США); товари групи 72 «Чорні метали» - 8% (22,27 млн. дол. США).
Найбільш перспективні галузі для нарощування обсягів експорту української продукції: сільське господарство (молоко тривалого зберігання і молочні продукти, мед, фрукти та ягоди, борошно та крупи); добрива, харчова промисловість; металургія; машинобудування; ВТС; аерокосмічна галузь. Перспективними сферами розвитку співпраці між країнами є цифровізація та кібербезпека.
Малайзія відноситься до нових індустріальних країн. Посідає перше місце в регіоні за експортом сільськогосподарської сировини, друге (після Сінгапуру) – за експортом виробів обробної промисловості. Поряд з Індонезією і Брунеєм Малайзія – найбільший експортер нафти і скрапленого природного газу у всьому регіоні Південно-Східної Азії, але одночасно є і великим імпортером цієї продукції. Малайзія займає 1-е місце в світі за випуском електронних чіпів та мікросхем. За темпами стабільного зростання ВВП також входить в число світових лідерів.
Особливістю економіки країни є те, що, будучи традиційно сировинно-орієнтованою, вона пройшла період трансформації до індустріального типу, а потім – постіндустріального (орієнтованого, передусім, на розвиток сектору послуг) за відносно короткий період часу. Зокрема, перехід від аграрної до індустріально-орієнтованої економіки в Малайзії відбувся менш ніж за два десятиліття.
Основні сектори економіки: сфера послуг (56,5% ВВП, основу складають інформаційні і телекомунікаційні послуги, оптові та роздрібні продажі та фінанси і страхування), промисловість (22,9%), видобувна промисловість (8,2%), сільське господарство (7,9%) та будівництво (3,5%).
Сільське господарство: основні культури рослинництва – пальмова олія, рис, какао, чорний перець, ананаси, дуріан, кокоси. Основні продукти тваринництва і птахівництва– курятина, яловичина, риба та морепродукти.
Основні економічні показники за 2024 рік:
Динаміка ВВП: 426,57 млрд дол. США (36 місце, за даними Світового банку та МВФ);
ВВП на душу населення: 13142 дол. США;
Приріст ВВП: 4,4%;
Рівень інфляції: 1,8%;
Рівень безробіття: 3,2%;
Обсяг зовнішньої торгівлі: 582,6 млрд дол. США; позитивне сальдо 26.0 млрд дол. США (-42%).
Основні торговельні партнери: країни АСЕАН (25,3%), Китай (17,3%), США (12,5%), країни ЄС (7,4%).
Експорт товарів: 304,1 млрд дол. США (+4,7%).
Головні експортні потоки спрямовані на ринки країн АСЕАН (29,2%), зокрема Сінгапуру, Китаю (12,3%), США (13,1%), країн ЄС (7,8%) та Гонконгу (5,8%).
Основні статті експорту: електроніка та електротовари (40,4%), нафтопродукти (10,1%), хімікалії та хімічна продукція (5%), пальмова олія (4,9%), машини та устаткування (4%), каучук та вироби з гуми.
Імпорт товарів: 278,1 млрд дол. США ( +13,3%).
Найбільші обсяги імпорту надходять з країн АСЕАН (23,9%), Китаю (21,5%), США (9,1%), Тайваню (7,9%) та країн ЄС (7,5%).
Основні статті імпорту: електроніка та електротовари, хімічна продукція, нафтопродукти, обладнання та компоненти, вироби з металу.
Основні інвестори: Сінгапур, Китай, США, Нідерланди, Японія, Німеччина.
За період січень-листопад 2024 року торгівля Малайзії зросла на 8,7%.
Торговий профіцит Малайзії залишається стабільним з травня 2020 року. Основними товарами експорту залишаються електроніка, продукція на основі пальмової олії, машинне обладнання та його частини, а також наукові прилади.
Митне регулювання імпорту
Між Україною та Малайзією відсутня угода про зону вільної торгівлі. Разом з тим, достатні правові рамки для регулювання економічних відносин між країнами створює Торговельна угода між Урядом України та Урядом Малайзії, підписана 19 серпня 2002 року (набула чинності 5 липня 2003 року). Зокрема, статтею 3 цієї Угоди передбачається надання сторонам режиму найбільшого сприяння стосовно усіх питань митного регулювання та зовнішньоторговельних формальностей щодо імпорту та/або експорту продукції згідно з правилами СОТ.
У зовнішньоторговельних відносинах з країнами, які не є членами АСЕАН Малайзія застосовує Гармонізовану тарифну систему (HTS). Щодо імпортно-експортних операцій з країнами-членами АСЕАН – Гармонізовану тарифну номенклатуру АСЕАН (AHTN).
Малайзія стягує тарифну ставку на імпорт товарів в діапазоні від 0 до 50 відсотків за системою «ad valorem». Середня ставка мита на промислові товари, що ввозяться до Малайзії, складає 6,1%. Розмитненню за підвищеними тарифами підлягають товари, які виробляються в значних кількостях всередині країни, а також групи товарів, що суперечать нормам ісламу (алкоголь, свинина тощо).
Зниження тарифної ставки або звільнення від сплати мита застосовується при імпорті сировини, яка буде використана у виробництві продукції для подальшого реекспорту з Малайзії, зокрема тих, щодо яких в країні існує дефіцит. На імпортні товари Малайзійська митниця встановлює стандартний податок на продаж та послуги (SST) на рівні 6 відсотків.
На експорт товарів Малайзійська митниця застосовує митний тариф від 0 до 10 відсотків за системою «ad valorem». Відповідно до Митного закону 1976 року, щодо товарів, які були імпортовані до країни з метою подальшого реекспорту, сума сплаченого експортного мита підлягає відшкодованню у розмірі до 90%.
Підприємства, що здійснюють діяльність у вільних економічних та промислових зонах можуть здійснювати ввезення сировнини, продукції та виробничого обладнання без сплати мита. Наразі в Малайзії існує 13 вільних промислових зон (FIZ) і 12 вільних економічних зон (FCZ).
Малайзія є членом шести регіональних угод про зону вільної торгівлі АСЕАН та має сім двосторонніх угод про ЗВТ (з Австралією, Чилі, Індією, Японією, Новою Зеландією, Пакистаном і Туреччиною. Для того, щоб скористатися преференціями в рамках дії угоди про ЗВТ трейдери мають надати разом з товарами Преференційний сертифікат походження (PCO), що оформлюється у системі єдиного вікна (http://www.dagangnet.com/). Крім того, Урядом Малайзії створено «Калькулятор тарифів ЗВТ», що має на меті допомогти виробникам визначити, чи мають вони право на знижені тарифи в рамках ЗВТ. Ресурс доступний за посиланням: https://fta.miti.gov.my/index.php/tariff/calculat or2_1?mid=26
Нормативне регулювання
Процедури здійснення державних закупівель в Малайзії регламентуються наступними нормативно-правовими актами:
Законом про фінансові процедури 1957, зі змінами від 1972 року (Financial Procedure Act 1957, Revised 1972) - надає Міністерству фінансів повноваження контролю та керування бюджетними коштами країни, а також формування політики та процедур, пов'язаних із державними закупівлями.
Інструкціями Казначейства (Treasury Instructions, TI) – детально визначають фінансові та бухгалтерські процедури, пов’язані з використанням державних коштів, та обов’язкові для виконання усіма суб’єктами. Міністерством фінансів впроваджені інструкції TI 166 – TI 300 з питань закупівель (зокрема, стосуються визначення потреб (TI No.168), специфікації товарів/послуг/робіт (TI No.174); порядку електронних закупівель (TI No.168 A); вивчення ринку (TI 169); надання пропозицій (TI No.170); проведення тендерів (TI No.171), прямих закупівель (TI No.170) тощо).
Законом про державні контракти 1949 року (Government Contracts Act 1949) – уповноважує міністрів у відповідних міністерствах укладати контракти, а також делегувати повноваження державним службовцям укладати контракти від імені уряду.
Циркулярними листами Казначейства (Treasury Circular Letters) – видаються періодично з метою інформування, роз’яснення, впровадження, вдосконалення закупівельної політики, правил та процедур.
Циркулярами щодо федеральних контрактів (Federal Central Contract Circulars) – видаються для інформування користувачів про наявність загальних споживчих товарів, які закуповуються централізовано.
Суб’єктами державних закупівель можуть виступати: федеральний уряд (міністерства, відомства); уряди штатів; місцеві органи (ради міст, районів, муніципалітети); урядові компанії (Government Linked Companies, GLC).
Категорії публічних закупівель
Роботи: будівельна та інженерна діяльність, пов’язана з інфраструктурою та спорудами (будівлі, аеропорти, дороги, дамби, водовідведення тощо).
Поставки: постачання сировини, проміжних або готових товарів, а також будівельних матеріалів, харчових продуктів, обмундирування, транспортних засобів, обладнання, запчастин та меблів.
Послуги: залучення робочої сили, експертизи та консультантів у сферах техніко-економічного обґрунтування, досліджень, проектування, інспектування та менеджменту. Інші послуги, такі як послуги з ремонту, обслуговування та прибирання, є другорядними видами діяльності в цій категорії.
Для участі у державних закупівлях товарів та послуг в Малайзії, будь-який суб’єкт (фізична особа, компанія або юридична особа) повинен зареєструватися у Міністерстві фінансів Малайзії (the Ministry of Finance Malaysia (MOF) та відповідних міністерствах/відомствах, а для робіт – у Центрі сервісу підрядників (the Contractors Service Centre (Pusat Khidmat Kontraktor, PKK) та Раді розвитку будівельної промисловості Малайзії (Construction Industry Development Board Malaysia, CIDB), які є агентствами Міністерства робіт Малайзії (the Ministry of Works Malaysia). Процес реєстрації гарантує, що всі компанії чи підрядники є добросовісними, дійсно фаховими у відповідних сферах бізнесу та мають можливість виконувати роботи чи постачати та надавати послуги.
Процедури державних закупівель
Пряма закупівля (Direct Purchase): закупівля товарів та послуг на суму до 50 000 рінггіт (RM) безпосередньо через видання державного замовлення (Government Order) будь-яким відомим постійним постачальникам. Закупівля робіт на суму до 20 000 RM може здійснюватися шляхом видання Замовлення на виконання робіт (Works Indent) підряднику, який зареєстрований у PKK та CIDB.
Надання цінової пропозиції (Quatation): а) закупівля товарів та послуг вартістю від 50 000 RM до 500 000 RM, здійснюється за допомогою запиту на надання пропозиції від не менш як п'яти учасників. Усі постачальники повинні бути зареєстровані малайзійським урядом; б) закупівля робіт вартістю від 20 000 RM до 500 000 RM, на основі розгляду пропозиції від не менш як п'яти учасників. Усі підрядники повинні бути зареєстровані у PKK та CIDB.
Тендери (Tenders): закупівля робіт, поставок та послуг, вартість яких перевищує 500 000 RM, повинна здійснюватися за допомогою тендерних процедур. Усі підрядники, які мають намір брати участь у місцевих тендерах, повинні бути зареєстровані урядом Малайзії.
Міжнародні тендери оголошуються на поставки та послуги, якщо немає в наявності товарів або послуг місцевого виробництва. Для конкретних робіт, якщо місцеві підрядники не мають досвіду та можливостей, до участі у тендері можуть бути запрошені спільні підприємства між місцевими та іноземними компаніями, щоб забезпечити передачу технології. Міжнародні тендери на проведення робіт можуть бути оголошені лише тоді, коли місцеві підрядники не мають досвіду та можливостей, а спільних підприємств немає.
З 18 липня 2012 року Малайзія має статус спостерігача в Комітеті з питань державних закупівель (the Government Procurement Committee) Світової організації торгівлі.
Експортерам потрібно враховувати доцільність використання місцевого дистриб'ютора чи агента для виходу на ринок Малайзії. Місцевий дистриб'ютор, як правило, відповідає за учать у тендерних процедурах, переговорах з замовниками, митне оформлення, відносини з усталеними оптовими/роздрібними торговцями, маркетинг товару безпосередньо у великих корпораціях чи уряді та забезпечує післяпродажне обслуговування.
Для участі у процесі державних (публічних) закупівель в Малайзії, іноземні компанії повинні створити місцеву дочірню компанію та зареєструвати її в Міністерстві фінансів Малайзії, або мати в якості партнера місцеву фірму-консультанта (агента). Також можуть бути безпосередньо призначені окремі іноземні консультанти, коли вартість послуг не перевищує 500 000 RM.
Крім того, потрібно враховувати, що у державних закупівлях урядом Малайзії, урядовими компаніями (Government Linked Companies, GLC) або закупівлях у пріоритетних секторах економіки перевага надається місцевим агентам та/або спільним підприємствам, які класифікуються як компанії Bumiputera (малайська). Термін Bumiputеra відноситься до осіб, які етнічно є малайцями. Компанія Bumiputera повинна відповідати наступним критеріям: створена відповідно до Закону про компанії 1965 року; оплачений капітал складає не менш ніж 25 000 RM; 100% складу акціонерів – етнічні малайці (Буміпутра); склад ради директорів, управлінського, професійного та допоміжного персоналу – більш ніж 51% Буміпутра.
Уряд Малайзії використовує компенсації та інші заходи для заохочення передачі технологій, особливо у сфері оборонних закупівель.
National Chamber of Commerce and Industry of Malaysia (NCCIM)
Основні напрями діяльності
Створення сприятливих умов для підприємницької діяльності, сприяння всебічному розвитку торговельних зв`язків між малайзійськими підприємцями та їх зарубіжними партнерами, представлення інтересів її членів з питань господарської діяльності як в Малайзії так і за кордоном. Сприяння розбудові промислового комплексу Малайзії.
Адреса (Головний офіс): WismaFMM No. 3 Persiaran Dagang, PJU 9, Bandar Sri Damansara,
52200 Kuala Lumpur P O Box 28, Jinjang, 52000 Kuala
International Chamber of Commerce of Malaysia (ICC Malaysia)
Основні напрями діяльності
Основна мета ICC Malaysia - представляти інтереси малайзійської бізнес-спільноти на міжнародних торгових форумах. ICC Malaysia бере активну участь у розвитку зовнішньої торгівлі Малайзії та поліпшенні інвестиційної привабливості цієї країни. Секретаріатом ICC Malaysia є FMM.
Адреса: ICC Malaysia c/o Asian Strategy & Leadership Institute (ASLI) Khazanah ASLI No 1717 Jalan Ledang Off Jalan Tuanku Abdul Halim 50480 Kuala Lumpur
Malaysian International Chamber of Commerce and Industry (MICCI)
Основні напрями діяльності
Послуги експортної документації.
Надання он-лайн інформаційних послуг для членів MICCI.
Надання інформації щодо умов ведення бізнесу.
Бізнес брифінги та конференції.
Організація заходів для налагодження ділових контактів.
Державне агентство, через яке Міністерство зовнішньої торгівлі та промисловості Малайзії надає підтримку суб’єктам підприємництва у здійсненні зовнішньоекономічної діяльності за кордоном.
Основні функції: сприяння, допомога та розвиток малайзійської зовнішньої торгівлі, у першу чергу, у галузі виробничих товарів, напівфабрикатів та надання послуг.
Формулювання та імплементація маркетингової стратегії малайзійського експорту.
Здійснення дослідницької роботи в галузі рекламування, маркетингових досліджень та ведення відповідних баз даних для потреб малайзійських експортних компаній.
Організація тренувальних програм у галузі міжнародного маркетингу для потреб малайзійських експортних компаній.
Захист інтересів малайзійської зовнішньої торгівлі за кордоном.
Просування та надання послуг у зовнішньоторговельній галузі.
Державний орган, що здійснює зовнішньоекономічну підтримку малайзійського бізнесу. Головне державне агентство, що надає сприяння та координує індустріальний розвиток в Малайзії. Однією з основних функцій цієї організації є також залучення іноземних інвестицій в економіку Малайзії та надання послуг іноземним інвесторам.
Напрями показу: продукти харчування та напої, халяльна косметика, ісламська мода та текстиль, медикаменти, предмети гігієни, нові тренди в галузі халяльної продукції та здорової їжі. У виставці беруть участь представники відомих компаній, роздрібні торговці, дистриб’ютори, постачальники готелів та ресторанів.
17-20 вересня 2025
Участь на загальних засадах. Можливість надання пільгових умов потребує додаткового опрацювання.