Торговельно-економічне співробітництво з Тимор-Лешті
Торговельно-економічне співробітництво з Тимор-Лешті
Опубліковано 29 березня 2021 року о 00:00
Торговельно-економічне співробітництво між Україною та Демократичною Республікою Тимор-Лешті носить виключно спорадичний та обмежений характер. Протягом 2022 року, за даними Державної митної служби України, було зафіксовано зовнішньоторговельні операції на загальну суму 35 дол. США (кава).
Основним стримуючим фактором залишалась слабка поінформованість бізнесових кіл щодо можливостей та потенціалу, підкріплена географічною віддаленістю та низьким рівнем розвитку логістики та інфраструктури Тимор-Лешті, що є найменш розвиненою країною в регіону.
На тлі тривалої політичної нестабільності в країні та глобальної кризи у світі негативного впливу пандемії зазнала й економіка Тимор-Лешті. Відсутність впродовж майже року затвердженого бюджету стримувала державні видатки, тоді як обмежувальні та карантинні заходи, хоча і суттєво допомогли запобігти поширенню COVID-19 (усього станом на середину грудня 2020 року на території країни було зафіксовано лише 31 випадок захворювання), але суттєво послабили діяльність приватного сектору, призвели до втрат доходів громадян, збільшення безробіття та бідності.
Для запобігання соціально-економічній кризі та мінімізації негативного впливу на економіку країни, у квітні ц.р. Урядом Тимор-Лешті був впроваджений стимулюючий пакет заходів на загальну суму 150 млн. дол. США (близько 10,5% ВВП), з фінансуванням за рахунок спеціального фонду, що забезпечило вкрай необхідну допомогу населенню та бізнесу Тімор-Лешті. Пакет допомоги серед іншого включав разовий переказ у готівковій формі у розмірі 200 дол. США для більшості домогосподарств, забезпечення 60-відсоткового субсидіювання заробітної плати, комунальні пільги.
Погіршення ситуації через низку внутрішніх та зовнішніх факторів (зупинка державних інвестицій, різке падіння кількості пасажиропотоку до країни) особливо негативно вплинули на сектори будівництва та туризму Тимор-Лешті. Зниження видобутку нафти та її ринкової ціни зменшили фінансові надходження від родовища Баю-Ундан, які складають основний дохід у платіжному балансі країни (близько 49% експортних доходів Тимор-Лешті). У квітні-червні 2020 року значного скорочення зазнала зовнішня торгівля країни загалом. Експорт у другому кварталі скоротився на 77,3% (до 23,8 млн. дол. США) у порівнянні з першим кварталом (104,9 лн. дол. США). Імпорт товарів та послуг знизився на 35% до 114,3 млн. дол. США (перший квартал: 176,7 млн. дол. США). Однак, вже впродовж липня-вересня завдяки поліпшенню ситуації та зняття низки обмежувальних заходів відбулась стабілізація показників зовнішньої торгівлі країни (експорт товарів та послуг у другому кварталі склав 78,2 млн. дол. США, імпорт: 166,7 млн. дол. США). Незважаючи на те, що Тимор-Лешті є експортером нафти, країна має стабільне негативне сальдо торговельного балансу, пов'язане зі значною часткою імпорту, необхідного для відбудови нерозвиненої інфраструктури та забезпечення продовольчої безпеки країни.
Митне регулювання
Між Україною та Тимор-Леште відсутні угоди про зону вільної торгівлі або інші двосторонні угоди щодо спрощення тарифного та нетарифного регулювання або встановлення преференційних митних тарифів.
Митне оподаткування експортно-імпортних операцій визначається Законом про податки і збори 2008 року.
Відповідно до статті 19.1 Розділу 5 Закону усі товари підлягають сплаті імпортного мита у розмірі 2,5% від вартості товару. Не підлягають сплаті мита товари, які реімпортуються, за умови, що вони не піддавались жодним модифікаціям та ввозяться в країну у тому ж стані, у якому були експортовані.
Імпортовані товари при розмитненні підлягають сплаті податку на продаж у розмірі 2,5% від вартості. На окремі групи імпортованої продукції також встановлюється акцизний податок, зокрема: алкогольні напої (від 1,90 до 8,90 дол. США за 1 л.), паливні та нафтопродукти (0,06 дол. США за 1 л.), табак та табачні продукти (19,00 дол. США за 1 кг.), зброя та амуніція (200% від акцизної вартості), автомобілі та малі пасажирські транспорті засоби (35% від акцизної вартості), приватні човни та авіасудна (20% від акцизної вартості). Зазначені групи товарів звільняються від сплати акцизного мита за умови експорту протягом 28 днів з дати їх виготовлення або імпорту в країну.
Експортні операції за діючим законодавством країни не підлягають митному оподаткуванню.
Законодавство, яке на даний час регламентує правила та процедури державних закупівель у Тимор-Лешті, складається з 10 законів-декретів (Decree-Law). Першим нормативно-правовим актом був закон-декрет «Про правовий режим закупівель», прийнятий у 2005 році (Decree-Law n. 10 / 2005 of the Procurement Legal Regime (PLR)).
Тендери щодо державних закупівель оприлюднюються, відповідно до законодавства, на спеціалізованому веб-порталі Міністерства фінансів Тимор-Лешті: http://www.eprocurement.gov.tl/.
У липні 2020 року Міністерство громадських робіт Демократичної Республіки Тимор-Лешті оголосило про початок розміщення інформації щодо тендерів стосовно інфраструктурних проєктів, в яких мають право брати участь іноземні компанії, на міжнародній платформі https://www.dgmarket.com/.